Anvelopa nouă "Cyber Tyre" de la Pirelli ar putea fi următoarea control al tracțiunii
Dacă ați auzit zvonuri despre "Pirelli Cyber Tyre" sau ați observat colaborarea producătorului italian cu Bosch, Pagani și McLaren, s-ar putea să vă întrebați: ce face anvelopa nouă atât de inteligentă? Anvelopele inteligente ca concept există de câțiva ani, iar Pirelli integrează tehnologia oriunde este posibil. Ce este diferit de data aceasta?
Mulți șoferi știu ce se întâmplă când întâlnesc o porțiune de gheață sau conduc în condiții de ploaie torențială. Vehiculul își pierde aderența și, fără abilități adecvate, riscați să ajungeți într-un șanț sau să loviți un copac. Controlul stabilității și controlul tracțiunii ajută, dar nu pot face mare lucru în condiții extreme.
În anii 2020, totul devine „inteligent”, inclusiv anvelopele. Pirelli a colaborat recent cu Bosch pentru a produce o „anvelopă inteligentă” pentru Pagani Utopia Roadster. Premisa este simplă: anvelopa adună informații pe care le trimite unității de control ESP a mașinii. Vehiculul utilizează aceste date pentru a se adapta tipului de anvelopă, îmbunătățind astfel aderența și siguranța.
Digital Trends a discutat cu Ian Coke, Chief Technology Officer al Pirelli North America, și CEO-ul Pirelli North America, Claudio Zanardo, pentru mai multe detalii despre anvelopa inteligentă.
Anvelopa inteligentă oferă aderență și reduce alunecarea în majoritatea condițiilor. Coke a explicat despre cele două tipuri de aplicație ale senzorului. Un senzor poate comunica cu vehiculul și îi oferă informații, sau poate fi integrat în sistemul vehiculului, devenind astfel „inteligent”.
“Cu prima aplicație, informațiile erau pasive. ID-ul anvelopelor, presiunea și temperatura informau vehiculul despre tipul anvelopelor, setându-l în consecință. Dar un senzor integrat poate transmite informații în timp real, reducând șansele de pierdere a tracțiunii.”
Anvelopa se bazează pe sistemele existente de control al stabilității, care detectează alunecarea roților și ajustează puterea vehiculului. Noua anvelopă ar trebui să oprească alunecarea de îndată ce apare.
Parteneriatul cu Bosch este crucial. Deși anvelopa poate oferi multe informații, vehiculul trebuie să fie pregătit să le utilizeze. Aceasta este o zonă în care colaborarea cu Bosch este esențială.
Zanardo a subliniat importanța acestui parteneriat, spunând că vor dezvolta software și instrumente pentru a aplica datele colectate de senzor, avansând astfel în domeniul siguranței.
Testarea a fost o provocare. Pirelli a dedicat mult timp dezvoltării Cyber Tyre. Coke a explicat că mini-senzorul cu electronice scumpe trebuie să fie robust și să reziste la condiții extreme, de la temperaturi ridicate până la cele scăzute.
Deși tehnologiile de măsurare a presiunii anvelopelor sunt utilizate în Formula 1, aceasta nu este tehnologia de motorsport care a ajuns în anvelopă. “Nevoile sunt diferite”, spune Zanardo, subliniind că lucrează la un nivel complet diferit.
Deși anvelopa este disponibilă acum, adoptarea pe scară largă este departe. Dacă aveți un Pagani Utopia Roadster, puteți încerca anvelopa inteligentă. Pentru vehiculele de producție normale, va trebui să așteptați. Se estimează că anvelopa ar putea fi lansată mai extins în 2025 sau 2026. Zanardo a menționat că este un proces continuu și că tehnologia va avansa treptat.