Teoria despre cum PS5 Pro ar putea să depășească PC-urile
3 noiembrie 2024 8:00AM
Fără îndoială, PS5 Pro este cea mai puternică consolă de jocuri pe care am văzut-o vreodată. Se va lansa săptămâna viitoare, promițând „o redare cu 45% mai rapidă” datorită unei plăci grafice mai puternice și unei memorii mai rapide. Totuși, nu va fi suficient pentru a depăși un desktop de jocuri adecvat echipat cu o placă grafică de top. Dar PS5 Pro ar putea avea un avantaj față de PC-uri într-un anumit domeniu.
Spun „ar putea” pentru că, de fapt, nu știm. AMD m-a îndrumat către Sony, iar Sony nu mi-a răspuns la solicitarea de comentarii despre detaliile interne ale PS5 Pro. Totuși, am câteva indicii și, dacă îmi permiteți un pic de speculație, am câteva teorii interesante despre cum PS5 Pro ar putea avea un avantaj chiar și față de PC-urile de jocuri puternice.
Arma secretă a PS5 Pro
Conform Sony, există trei piloni ai performanței PS5 Pro - un GPU mai rapid, un ray tracing mai bun și upscaling asistat de AI prin PSSR. Aceste aspecte nu oferă un avantaj PS5 Pro față de PC-uri.
Mark Cerny, arhitectul principal al sistemelor de la Sony, a menționat un aspect al PS5 Pro pe care Sony nu îl evidențiază în comunicatele de presă. El a sugerat că PS5 Pro are caracteristici de ray tracing pe care "niciun alt GPU AMD" nu le are încă. Aceasta sugerează că PS5 Pro ar putea avea avantaje unice.
Performanța jocurilor
Sony afirmă că PS5 Pro va putea îmbunătăți sau stabiliza performanța a peste 8,500 de jocuri, dar doar 90 de jocuri au îmbunătățiri adecvate pentru PS5 Pro. Aceasta înseamnă că multe jocuri vor beneficia de o creștere a performanței datorită GPU-ului mai mare, dar dezvoltatorii trebuie să integreze specific aceste îmbunătățiri.
Importanța denoising-ului
Nu te aștepta ca Sony să vorbească despre denoising cu PS5 Pro. Dar PS5 Pro este o consolă care are „ray tracing avansat”, iar asta necesită denoising. Denoising-ul este esențial pentru curățarea unei imagini ray-traced dezordonate.
Ray tracing-ul funcționează prin prelevarea de mostre de raze de lumină pentru fiecare pixel. Aceste pierderi de informații despre iluminare pot duce la zgomot vizual. Denoising-ul ajută la curățarea acestui zgomot, îmbunătățind calitatea imaginii.
Există multe moduri de a gestiona denoising-ul, dar am văzut, de asemenea, IA aplicată în acest proces. Denoising-ul bazat pe IA poate aduce îmbunătățiri semnificative fără scădere de performanță.
Teoria mea
Teoria mea este că PS5 Pro folosește un fel de denoising bazat pe AI. Aceasta este o speculație, dar există motive să credem că ar putea fi adevărat.
Primul motiv este că PSSR este „bazat pe AI”, ceea ce sugerează existența unui model AI care îmbunătățește jocurile în timp real. Al doilea motiv este că AMD lucrează la îmbunătățiri și denoising bazate pe AI. Dacă aceste caracteristici sunt cele despre care vorbea Cerny, PS5 Pro ar putea avea un avantaj față de PC-uri.
Încă în aer
PS5 Pro nu este încă aici, iar chiar și atunci când va fi, Sony probabil nu va publica detalii tehnice despre cum gestionează denoising-ul. Avem însă cercetarea AMD pe denoising și upscaling alimentat de AI, și caracteristicile pe care le cunoaștem despre PS5 Pro.
Ar fi o aplicație interesantă. Spre deosebire de un PC, unde aceste instrumente sunt folosite pentru a obține rate de cadre mari, o consolă vizează fie 30 fps, fie 60 fps. Chiar dacă PS5 Pro este departe de un GPU de top, există un potențial semnificativ.
Sperăm că nu va trece mult timp până când vom vedea aceste tehnologii pe PC, oferindu-ne ocazia de a compara calitatea cu PS5 Pro pentru a înțelege mai bine avantajele fiecărei platforme.