Pe 29 octombrie 2024, deasupra Mării Baltice, startup-ul german Polaris Raumflugzeuge a realizat un zbor de test al prototipului de avion MIRA II, echipat cu un motor rachetă cu aerospike. Motorul a fost activat timp de doar 3 secunde, însă aceasta a fost prima dată în lume când un motor rachetă cu combustie din aer a fost testat în condiții reale, și nu în laborator. Testul a fost considerat un succes.
Motoarele rachetă cu aerospike au fost concepute acum aproximativ 70 de ani. Acestea constau din două jumătăți unite ale unui clopot — duze, iar a doua jumătate a duzelor este înlocuită de fluxul de aer care se apropie. Această caracteristică permite atingerea unei eficiențe ridicate a motoarelor rachetă la toate altitudinile. Spre deosebire de motoarele tradiționale, care necesită o construcție specifică pentru fiecare altitudine, motoarele aerospike sunt ideale pentru vehiculele spațiale, care nu necesită o construcție pe etape.
Polaris Raumflugzeuge a semnat un contract cu Oficiul Federal pentru Echipamente, Tehnologia Informației și Suportul Tehnic al Bundeswehr-ului (BAAINBw) pentru dezvoltarea de космоплани cu motoare rachetă cu aer cu aripă înclinată. De-a lungul anilor 2000, au fost realizate mai multe încercări de a crea prototipuri funcționale, însă toate au eșuat din cauza complexității în producție și a gestionării motoarelor aer cu aripă înclinată. Abia cu apariția materialelor moderne și a sistemelor de control, aceste motoare au început să devină competitive.
În vara acestui an, Polaris Raumflugzeuge a încercat să efectueze primul test al prototipului MIRA I, de 4,5 m, dar acesta s-a răsturnat și a ars înainte de decolare. Ulterior, compania a construit două prototipuri mai mari de 5 m: MIRA II și MIRA III. În jurul datei de 20 octombrie, MIRA II a efectuat câteva zboruri de probă cu motoare turboreactor cu kerosen, iar pe 29 octombrie a fost activat pentru prima dată un motor rachetă cu aer cu aripă înclinată în aer, pe o mixtură de combustibil din oxigen lichid și kerosen.
Prototipul MIRA I
După prototipurile MIRA II și III, compania planifică să construiască prototipul 8 Nova, iar după testele acestuia, va începe dezvoltarea navei cosmice reutilizabile Aurora.