Germanii au fost primii din lume care au testat un motor rachetar.

Germanii au fost primii din lume care au testat un motor rachetar.

Pe 29 octombrie 2024, deasupra Mării Baltice, startup-ul german Polaris Raumflugzeuge a realizat un zbor de test al prototipului de avion MIRA II, echipat cu un motor rachetă cu aerospike. Motorul a fost activat timp de doar 3 secunde, însă aceasta a fost prima dată în lume când un motor rachetă cu combustie din aer a fost testat în condiții reale, și nu în laborator. Testul a fost considerat un succes.

Motoarele rachetă cu aerospike au fost concepute acum aproximativ 70 de ani. Acestea constau din două jumătăți unite ale unui clopot — duze, iar a doua jumătate a duzelor este înlocuită de fluxul de aer care se apropie. Această caracteristică permite atingerea unei eficiențe ridicate a motoarelor rachetă la toate altitudinile. Spre deosebire de motoarele tradiționale, care necesită o construcție specifică pentru fiecare altitudine, motoarele aerospike sunt ideale pentru vehiculele spațiale, care nu necesită o construcție pe etape.

Polaris Raumflugzeuge a semnat un contract cu Oficiul Federal pentru Echipamente, Tehnologia Informației și Suportul Tehnic al Bundeswehr-ului (BAAINBw) pentru dezvoltarea de космоплани cu motoare rachetă cu aer cu aripă înclinată. De-a lungul anilor 2000, au fost realizate mai multe încercări de a crea prototipuri funcționale, însă toate au eșuat din cauza complexității în producție și a gestionării motoarelor aer cu aripă înclinată. Abia cu apariția materialelor moderne și a sistemelor de control, aceste motoare au început să devină competitive.

În vara acestui an, Polaris Raumflugzeuge a încercat să efectueze primul test al prototipului MIRA I, de 4,5 m, dar acesta s-a răsturnat și a ars înainte de decolare. Ulterior, compania a construit două prototipuri mai mari de 5 m: MIRA II și MIRA III. În jurul datei de 20 octombrie, MIRA II a efectuat câteva zboruri de probă cu motoare turboreactor cu kerosen, iar pe 29 octombrie a fost activat pentru prima dată un motor rachetă cu aer cu aripă înclinată în aer, pe o mixtură de combustibil din oxigen lichid și kerosen.

Prototipul MIRA I

După prototipurile MIRA II și III, compania planifică să construiască prototipul 8 Nova, iar după testele acestuia, va începe dezvoltarea navei cosmice reutilizabile Aurora.

Înapoi la pagina principală