Elon Musk este Steve Bannon din 2024

Exact ca în 2016, Donald Trump a beneficiat de un propagandist zgomotos cu acces la un megafon media influent.

my image © Anna Moneymaker/Getty Images

În 2011, provocatorul politic Andrew Breitbart a avertizat un grup de analiști Fox News că, dacă America nu este atentă, Donald Trump ar putea deveni președinte într-o zi. Un an mai târziu, Breitbart a murit, iar asociatul său de lungă durată, Steve Bannon, a preluat site-ul apreciat de către dreapta. El ar folosi site-ul pentru a-l ajuta pe Trump să facă exact asta.

Când Bannon a preluat Breitbart în 2012, Trump abia începea să se gândească la o candidatură pentru președinte, încurajat de discuțiile pe care le avusese cu David Bossie, președintele Citizens United. Bossie era de asemenea un prieten al lui Bannon, iar Citizens United primise donații financiare mari de la asociatul lui Bannon, miliardarul Bob Mercer. De fapt, Bannon l-a întâlnit pe Trump pentru prima dată, în 2011, prin intermediul lui Bossie. Pe măsură ce Trump se pregătea pentru o candidatură prezidențială, Breitbart a început să producă un flux constant de conținut de dreapta, care a ajutat la pavarea drumului pentru mișcarea MAGA.

În 2017, un articol din Columbia Journalism Review susținea că, în anii de la ascensiunea sa, Breitbart a devenit „colana vertebrală” a unui ecosistem media de dreapta care servea pentru a transmite o perspectivă hiper-partizană lumii. Aproape zece ani mai târziu, pe măsură ce Bannon iese dintr-o închisoare federală și Trump se pregătește să se întoarcă la Casa Albă, pare că ceva similar cu ceea ce s-a întâmplat în 2016 s-a întâmplat din nou.

În 2022, Elon Musk a cumpărat Twitter. Acordul a fost controversat și, din exterior, în mare parte incomprehensibil. De ce a vrut cel mai bogat om din lume să cumpere una dintre cele mai mari platforme de socializare din lume? Speculațiile publice au variat dar nu au venit cu răspunsuri reale. La scurt timp după finalizarea achiziției, Musk a concediat majoritatea angajaților site-ului și l-a redenumit „X.” De atunci, a crescut din ce în ce mai de dreapta și, în perioada pre-electorală, i-a permis lui Musk să promoveze algoritmic o serie de teorii ale conspirației și de dezinformare care s-au dovedit a fi auxiliare mesajelor campaniei Trump. Problema pentru Musk a fost că X nu este profitabil. Site-ul pare să nu aibă nicio strategie de afaceri pe termen lung.

Cu toate acestea, în contextul alegerilor prezidențiale din 2024, acordul lui Musk cu Twitter pare să aibă un anumit sens. Dacă unul dintre scopurile de bază ale achiziției a fost să transforme platforma într-un megafon de propagandă pentru campania Trump, atunci celelalte decizii ale lui Musk par mai rezonabile. Câștigul nu a fost venitul efectiv al platformei, ci o victorie politică pentru Trump.

În 2016 și 2024, piesa mișcării politice de dreapta arată într-un mod semnificativ similar. Banii organizați, susținuți de miliardari de dreapta, deturnează o platformă media, care apoi produce un deluviu de conținut extrem de de dreapta. În cazul Breitbart, site-ul producea știri, în timp ce Musk a renunțat la aparențele conținutului legitim de știri și a început să deverseze un adevărat jet de mizerii propagandistice.

Deși nu există dovezi concrete că motivele lui Musk pentru achiziția Twitter au fost de a-l ajuta pe Donald Trump, este puțin discutabil că acesta este ceea ce Musk a făcut cu platforma odată ce a început să o conducă. Campania Trump din 2024 s-a bazat pe abilitatea sa de a-și mobiliza baza cu un amestec de furie, resentimente și paranoia. În acest sens, X-ul lui Musk a ajutat la promovarea unui deluviu aproape neîncetat de teorii ale conspirației legate de imigrație și de administrația actuală.

Există, de fapt, o singură concluzie care poate fi trasă din cele anterioare: dreapta politică este incredibil de abilă în a valorifica media și tehnologia în favoarea sa electorală. Multe dintre strategiile media inițiate de Bannon în timpul campaniei lui Trump din 2016 par că au fost amplificate de Musk în acest ciclu electoral.

Trebuie amintit că, în 2016, eforturile lui Bannon legate de Trump au folosit legăturile cu Cambridge Analytica. Unii ar putea susține că Twitter, ca platformă, i-a oferit lui Musk puterile combinate ale a ceea ce Breitbart și Cambridge Analytica i-au oferit anterior lui Bannon: a funcționat atât ca un megafon media, cât și ca o modalitate de a colecta date despre publicul american.

La sfârșitul anului trecut, am susținut că Twitter nu era semnificativ diferit sub Musk decât fusese sub Jack Dorsey. Desigur, aceasta a fost cu mult timp în urmă, iar lucrurile sunt foarte diferite acum. Este clar că Musk a preluat un site care avea bariere semnificative, le-a eliminat și a procedat să modeleze site-ul după propria sa imagine.

Întrebarea reală este ce va face Musk în continuare. Bannon a părăsit Breitbart în 2018 și nu s-a mai uitat înapoi. Rămâne de văzut dacă Musk își va continua mandatul la X sau dacă se va despărți de platformă. Ca o modalitate de a distribui mesaje la scară, X ar continua să fie util lui Musk și altor susținători ai lui Trump. Cu toate acestea, cum continui să susții o operațiune media care pierde bani? Problemele financiare ale site-ului sunt cele cu care va trebui să se facă față în anii următori, dacă propaganda va continua.

Întoarce-te la pagina principală